Oproti typickému demografickému vzorku klientů Porsche jsou zákazníci plně elektrického modelu Taycan mladší – a věk není jediným faktorem, který majitele Taycanu odlišuje od zbytku Porsche afficionados. Členové klubu Taycan neřeší počet válců v motoru, ale mnohem víc je zajímají moderní technologie. Co ovšem mají oba pomyslné tábory společné, je, že od svého vozu očekávají sportovní zážitek. Oprávněně, bavíme se přece o Porsche.
Porsche do elektrického světa naskočilo až nečekaně brzy. První Taycan se začal prodávat už před pěti lety a objednávky, jichž se během pár měsíců nashromáždilo na třicet tisíc, zahltily výrobu v Zuffenhausenu – srdci slavné automobilky – na dlouhé měsíce dopředu. Co se tak zprvu zdálo být riskantním krokem, se ukázalo jako skvělý business plán. Hlavně tím, že Taycan dokázal automobilce přivést nové zákazníky, jejichž počet navíc neustále stoupá. Loni jich bylo za jediný rok skoro jednačtyřicet tisíc (to je meziročně o 70 % procent víc!) a celkem téměř sto padesát tisíc. Nejvíc elektrických Porsche tradičně míří do USA, Velké Británie, Německa a Číny.
Teď navíc prodejní čísla ještě téměř jistě porostou. Porsche Taycan totiž prošlo zásadní omlazovací kúrou a kromě jiného se v nabídce objevila verze, která z něj udělala nejvýkonnější sériově vyráběné Porsche všech dob. Kdo po něčem takovém touží, musí se postavit do řady, ještě před tím si připravit víc než šest milionů korun, a až přijde ta pravá chvíle, ukázat v katalogu prstem na Taycan Turbo GT, nebo ještě lépe na Taycan Turbo GT s paketem Weissach. Obě verze totiž nabídnou skoro až neuvěřitelných 1100 koní, což samozřejmě přináší i brutální zrychlení. Běžné Turbo GT z nuly na sto vystřelí za 2,3 sekundy, verze Weissach je ještě o desetinu sekundy rychlejší. Dvoustovku pak dokáže prolomit za 6,6, respektive za 6,4 sekundy. A zrychlovat se může ještě víc – technická stopka vozu leží až na maximální rychlosti 305 kilometrů za hodinu.
Extrémní výkon ale není zadarmo. Paket Weissach si totiž vyžádal odstranění zadních sedadel, jež vystřídal na míru konstruovaný karbonový obklad s odkládací přihrádkou za skořepinami sedadel pro řidiče a spolujezdce. Odpadají například i analogové hodiny z paketu Sport Chrono, které jsou běžně na přístrojové desce, stejně jako koberečky a čalounění zavazadlového prostoru. Co naopak přibylo, je aktivní spoiler na zadku auta vyvedený v lesklém karbonu. Hlavním výsledkem téhle odtučňovací kúry je o sedmdesát kilogramů nižší hmotnost ve srovnáním s běžným Taycanem Turbo GT.
Nebylo by to Porsche, aby sportovní schopnosti svého vozu neukázalo v praxi. V rukou měl tento úkol především vývojový jezdec Porsche Lars Kern, který na Nürburgringu překonal sám sebe: s omlazeným předsériovým Porsche Taycan zajel na Nordschleife čas 7:07,55 minuty, což je o dvacet šest sekund rychlejší čas, než jakého dosáhl při poslední rekordní jízdě v Taycan Turbo S Sport v srpnu 2022. Jak výrazný rozdíl to je, dokreslují nadšená slova šéfa modelové řady Taycan Kevina Gieka. „Dvacet šest sekund je v motorsportu půl věčnosti. Larsův čas je senzační a řadí Taycan do stejné ligy jako elektrická hyperauta,“ uvedl Giek a neopomenul zdůraznit, že působivé na tomto výkonu je i to, že Lars během několika kol téměř stejný čas zajel opakovaně. Nově zajetý čas je aktuálním rekordem pro sériově vyráběné elektromobily, a navíc dělá z modelu Turbo GT nejrychlejší čtyřdveřový vůz na Nürburgringu bez ohledu na typ pohonu.
Podobné verze a s nimi spojené výkony sice stojí na vrcholu pomyslného automobilového potravního řetězce, ale Taycan nemusí stát jen šest milionů a víc. Na základní Taycan i praktičtější kombi verzi Sport Turismo stačí 2,6 milionu. Na outdoorověji laděnou variantu Cross Turismo je potřeba mít připraveno 2,9 milionu korun. I u základních verzí ale platí, že jsou ve srovnání s předchozí generací svižnější. I nejlevnější Taycan tak dokáže z nuly na stovku zrychlit za 4,8 sekundy. Není to ale jen zrychlení, co se zlepšilo. V závislosti na karosářské variantě a motoru se průměrný dojezd zvýšil až na 678 kilometrů, což představuje nárůst o pětatřicet procent nebo také o 175 kilometrů.
Také samotné nabíjení pak zabere méně času, protože na 800voltových hyperchargerech se dá energie doplnit až rychlostí 320 kW, což je o 50 kW více než dřív. Z praktického hlediska to znamená, že doba nabíjení baterie s celkovou kapacitou 105 kWh z deseti na osmdesát procent při patnácti stupních Celsia trvá jen osmnáct minut. U Taycanu první generace s baterií kapacitně menší o 12 kWh to bylo třicet sedm minut. Lepší praktický důkaz, jak rychle se technologie spojené s elektromobilitou vyvíjí, momentálně asi není k dispozici.
Další novinkou, již na první pohled není vidět, je nové odpružení Porsche Active Ride, které se dá objednat pro Taycan ve verzi s pohonem všech kol. Karoserie auta je díky němu neustále v rovině, a to i při prudkém brzdění, změně směru a zrychlení. Když je jízda plynulá, systém sám žehlí nerovnosti silnice. Ve chvíli, kdy dojde na rychlou jízdu, se díky vyváženému rozložení zatížení kol postará o co nejpevnější spojení auta a silnice.
Co naopak vidět je – ovšem chce to oči zkušeného znalce – jsou úpravy designu. Jeho autoři ze Style Porsche citlivě zdokonalili už tak čistý puristický design první generace tím, že upravili přední blatníky a plošší světlomety tak, aby dávaly důraz na šířku Taycanu. Vnitřku auta pak v duchu současné doby kralují displeje: sdružený přístrojový displej, centrální displej, a navíc ještě volitelný displej na palubní desce před spolujezdcem. Porsche sází na systém Apple CarPlay a stejně je tomu i u Taycanu, kde ho naplno zapojilo do displejů a funkcionalit auta. Novinkou je pak funkce In-Car Video, jež dovoluje streamovat videa jak na centrálním displeji, tak i na displeji spolujezdce. Nový Taycan, stejně jako jeho první generace v roce 2019, ukazuje, že elektromobilita mění možnosti světa (nejen) sportovních aut. Přesvědčivými argumenty budiž obrovský výkon, dojezd přes 500 kilometrů, rychlé dobíjení a technologie, které z ovládání auta dělají chytrý telefon. Dejte tohle všechno dohromady a zákazníci z vyšších příjmových tříd se jen pohrnou.
Foto: Archiv Porsche