Od 26. května bude v budově Veletržního paláce přístupná nová expozice s názvem 1939–2021: Konec černobílé doby. Národní galerie Praha v ní představí více než 360 předmětů ze svých sbírek. České dějiny po roce 1939 mají stále přímý vliv na současnost, expozice tak představí šíři dobových přístupů a ukáže, že za sledovanou éru existovalo více různých pojetí umělecké kvality. Kurátoři se jednotlivé předměty pokusí ukázat bez zatížení předchozích soudů, ale stále s vědomím toho, že kvalita umění v tomto období byla zásadně spojena s politickými názory.
Chorvatský umělec Ivan Mesterovic, jmenovec svého stejně známého strýce, sochaře Ivana Mesterovice, na konci ledna představil svou práci v Praze. Jeho instalace v podobě dvanácti vajec, jejichž počet symbolizoval dvanáct apoštolů, byla k vidění v Kapli svatého Kříže na pražském hradě. Vystavená vejce jsou tvarově identická, ale liší se v použitých materiálech, které jsou unikátní. Patří mezi ně 8000 let staré dřevo, italský mramor, hliníková pěna nebo onyx. V současné době je několik exemplářů Mesterovicových vajec k vidění v lobby hotelu Four Seasons.
Po čtyřech letech se do Prahy vrací festival scénografie a divadelního prostoru, kterého se zúčastní umělci z několika desítek zemí. Letošní ročník proběhne od 8. do 18. června a jeho hlavní lokací bude Holešovická tržnice. Další část programu se odehraje také v Národní galerii a na DAMU. Tématem PQ 2023 je RARE, ve smyslu vzácné, unikátní, ale i syrové. Představí scénografie pramenící z inspirace materiály, originálními uměleckými postupy a inovacemi, které vycházejí a jsou ovlivněny prostředím, lokalitou a geniem loci, ve kterém vznikají.
Autor: Ingrid Tůmová, Foto: Archiv