Kulturní travel tip: Česká umělecká souhra v Curychu

Někdo cestuje za zážitky, jiný zase za oceánem, další pak cílí na gastronomii nebo na kulturu. Právě poslední zmíněný bod je naším aktuálním tipem, jak spojit touhu po cestování a umění zároveň. A navíc podpoříte české umělce!

Po loňské výstavě na Velvyslanectví České republiky v Bernu se František Jungvirt opět vrací do Švýcarska. Tentokrát je jeho tvorba součástí výstavy Luminace, jež probíhá v curyšské Go-Green-Art Gallery. V tomto případě se nejedná o sólový projekt, ale o umělecký dialog Jungvirtových váz s obrazy malířky Alžběty Josefy. Umělci svá díla přitom barevně sladili, a dali tak vzniknout harmonickému spojení dvou rozdílných přístupů – skla a malby. Výstava potrvá do 19. dubna 2024.

Zatímco Alžběta Josefy v galerii Go-Green-Art již jednou vystavovala v roce 2018, pro Františka Jungvirta jde o premiéru. Galerie věnuje pozornost především současnému výtvarnému umění v rámci malby, grafiky či prostorových objektů. Užité umění představuje svým návštěvníkům spíše okrajově. František Jungvirt se tak stal jedním z mála designerů, kteří provozovatelku a kurátorku Barboru Gerny zaujali natolik, aby je zahrnula do svých výstavních plánů.

„Mezi českými výtvarníky – protože jsem chtěla výstavu s českými umělci – jsem pátrala poměrně dlouho. Když jsem loni byla v Českých Budějovicích na nové výstavě Alžběty Josefy, věděla jsem, že jsem konečně našla výtvarná díla, která svou koncepcí a ojedinělými abstraktními kompozicemi mohou navázat kontakt s čistými liniemi skleněných objektů Františka Jungvirta,“ popsala svou misi Barbora Gerny.

Barevný dialog

Výstava Luminace nabízí výběr patnácti obrazů malířky Alžběty Josefy a čtrnáct skleněných předmětů od sklářského designera a výtvarníka Františka Jungvirta. Mezi nimi nechybí signifikantní Garden, jež představuje vázu ve své nejčistší podobě, masivní COCO, která kombinuje černé a bílé opálové sklo, nebo hravě zvlněný Trifid z ojedinělého uranového skla.

Kurátorka Barbora Gerny vytvořila harmonickou koncepci výstavy, v níž bylo důležité najít prvek propojující dílo obou umělců. Alžběta Josefy pracuje konceptuálně. V předmětech hledá světlo a energii, které jimi prostupují a vytvářejí jednotlivé vrstvy. Pohlcující iluzi vytváří pomocí principu, který obraz prosvětluje – a vymývá nanesenou vrstvu barvy. Vznikají tak obrazy, kterými zdánlivě prostupuje světlo. Tento silný emocionální zážitek je pak podpořen výrazným barevným pojetím. Totéž můžeme pozorovat u tvorby Františka Jungvirta. Průchod světelných paprsků sklem vytváří iluzijní barevné obrazy vyzařující vnitřní energii skleněné hmoty. Díla obou umělců jsou pečlivě sesynchronizována a barevně sladěna tak, aby tvořila estetický celek. „Z výstavy a její koncepce mám velkou radost. Osobně svoje vázy nevnímám pouze jako designový produkt, ale i jako umělecký objekt, který může komunikovat s dalším uměleckým dílem a doplňovat jej. Luminace je ukázkou, že spojení designu a umění může v interiéru fungovat,“ dodává František Jungvirt.

Foto: Archiv Františka Jungvirta se svolením

Mohlo by vás zajímat

NewsNádech a výdech: Která města v Evropě mají nejlepší kvalitu vzduchu?

Kvalita ovzduší se stává jedním z faktorů, podle kterých si někteří cestovatelé vybírají místa svého pobytu. V posledních 10 letech se o dost zlepšila, někde však stále představuje zdravotní riziko. Jaká evropská města patří mezi ta s nejčistším vzduchem a naopak, kde je situace nejhorší?